OutClaim nebude od DPMK vymáhať ďalšiu náhradu škody.

Obsah

 

Päť rokov trvajúci spor spoločností OutClaim a Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) sa skončil dohodou. Po rozhodnutiach súdov, v zmysle ktorých je DPMK povinný zaplatiť OutClaim sumu 2 489 607 Eur, sa DPMK dohodol s OutClaim aj na vyriešení ďalšieho nároku OutClaim na náhraduškody vo výške 1,8 mil. Eur, ktorý OutClaim začal od DPMK vymáhať. Strany uzatvorili dňa 4.1.2012 Dohodu o urovnaní, ktorou si vysporiadali všetky vzájomné vzťahy. OutClaim pristúpil na návrh DPMK a ukončil spor s tým, že ďalšiu čiastku nebude po DPMK vymáhať. Vzhľadom k bilancii súdnych sporov o náhrade škody OutClaim vs. DPMK - 8:0, teda aj vysokej pravdepodobnosti, že by DPMK muselo tuto čiastku zaplatiť, spoločnosť OutClaim týmto krokom jasne demonštrovala, že riešenie sporu dohodou a fairplay bolo od počiatku sporu jej cieľom. DPMK avizuje trestné oznámenie na neznámeho páchateľa a vymáhanie náhrady škody od bývalého vedenia DPMK.

 

Po tom, ako Okresný súd Košice II. dňa 21.12.2011 zamietol návrh DPMK na zrušenie rozhodcovského rozsudku, ktorým bol OutClaim, s.r.o. priznaný nárok na náhradu škody vo výške 1 438 439 EUR s príslušenstvom (ku dňu 3.1.2011 vrátane trov právneho zastúpenia v konaní pred všeobecným súdom v celkovej výške 2 489 607 Eur), ako aj po následnom zverejnení informácie OutClaim o podaní žaloby na ďalších viac ako 1 500 000 Eur, požiadal DPMK spoločnosť OutClaim o rokovania o vysporiadaní vzájomných vzťahov. Napriek šesťnásobným nepriaznivým skúsenostiam so zmierčím konaním s DPMK z minulosti, OutClaim z dôvodov vyššie uvedených, požiadavke vyhovel. Výsledkom je kompromisná dohoda strán a koniec sporu.

„OutClaim považuje dohodu s DPMK za kompromisné východisko zo situácie. Od začiatku sporu nám išlo o dosiahnutie spravodlivého riešenia, ktoré by potvrdilo zákonnosť nášho postupu a zároveň o nápravu našej dobrej povesti. Samozrejme bola našim cieľom i sanácia nákladov, ktoré nám protizákonným postupom DPMK vznikli. Potvrdenie pochybenia bývalého vedenia DPMK, ako aj sanáciu našich nákladov sme dosiahli súdnou cestou. Dohodou s DPMK nadišiel vhodný čas na nápravu našej dobrej povesti. Práve kvôli nej sme sa vzdali nároku na náhradu celej škody ktorá nám vznikla, i keď ide o sumu 1,8 mil. Eur. Korektné vzťahy s našimi klientmi sú pre nás z dlhodobého hľadiska najdôležitejšie. Dokážu nám priniesť väčšiu hodnotu, ako je suma ktorej sa teraz vzdávame,“ povedala Alexandra Mihók- Kvietková, projektová manažérka OutClaim. 

„Ak máme byť tak zodpovednými manažérmi, ako od nás mesto a jeho občania očakávajú, museli sme sa na vec pozrieť konečne triezvo. Či sa nám to páči alebo nie, na základe existujúcich súdnych rozhodnutí sme museli vyhodnotiť, že právna pozícia DPMK v tejto kauze bola neudržateľná. Museli sme teda, bez ohľadu na nepopulárnosť opatrení, minimalizovať jej negatívne následky. Vstup do rizika ďalšieho nárastu škôd sme viac nemohli dopustiť,“ povedal Ing. Juraj Hrehorčák, generálny riaditeľ a podpredseda predstavenstva DPMK a doplnil, že doterajšia stratégia bývalého vedenia DPMK, ktorej výsledkom je vznik a nezodpovedné riešenie sporu, nikomu nepomohla a jej výsledkom je nárast záväzku DPMK voči OutClaim o cca 1 mil. Eur. Oznámil pritom, že: „Predstavenstvo DPMK bolo zaviazané dozornou radou podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa a zároveň vymáhať náhradu škody od bývalého predstavenstva DPMK, ktoré nastúpilo do funkcie 12.4.2007. Tieto úlohy samozrejme naplníme.“ To, čo musí dopravný podnik kvôli nezodpovednému konaniu bývalého vedenia zaplatiť, mu bude teda musieť bývalé vedenie vynahradiť a niekto za to bude musieť niesť aj plnú zodpovednosť. 

Dohoda je postavená na tom, že OutClaim sa vzdá akýchkoľvek ďalších nárokov voči DPMK, vyčíslených na takmer 1 800 000 Eur, ak bude vzájomný spor okamžite ukončený, a to spôsobom napravujúcim dobrú povesť OutClaim. Na tom, že DPMK je súdmi zaviazaný uhradiť OutClaim sumu 2 489 607 Eur, sa nič nemení. „Rozsudok rozhodcovského súdu sa stal po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia Okresného súdu Košice II. v konaní o zrušenie rozhodcovského rozsudku právne nespochybniteľným. DPMK je povinné v zmysle tohto rozhodnutia súdu plniť. Z pohľadu OutClaim ide o náhradu časti škôd, ktoré kvôli DPMK utrpel,“ objasnil JUDr. Martin Saloka, advokát OutClaim. 

Z celkovej sumy 2 489 607 Eur sa DPMK zaviazal uhradiť sumu 1 814 949,68 Eur do 3 pracovných dní od účinnosti Dohody, obdobne ako to stanovuje rozsudok súdu. Zvyšnú časť je DPMK po dohode s OutClaim zaviazaný uhradiť do 30.4.2012. „Úhrada dlžnej sumy nebude mať vplyv na chod DPMK, pretože jej podstatná časť je blokovaná na účtoch DPMK od roku 2008,“ vysvetlil Juraj Hrehorčák. 

Mihók-Kvietková na záver dodala, že OutClaim zároveň symbolicky daruje DPMK doménu http://www.dpmk.eu, na ktorej doposiaľ informoval o výške záväzku DPMK voči OutClaim.    

 

Stručná rekapitulácia vývoja :
 
Spor medzi spoločnosťami OutClaim a DPMK prebiehal od roku 2007, kedy Dopravný podnik prestal plniť platnú zmluvu s na vymáhanie pohľadávok od čiernych pasažierov. DPMK tým spôsobil OutClaim škodu, ktorej náhradu mu rozhodcovský súd priznal koncom roku 2008, vo výške  1 438 439 Eur (43 334 418 SKK) s príslušenstvom. OutClaim začal voči DPMK exekúciu a zablokoval mu účty do výšky dlžnej sumy. DPMK podal v roku 2008 na súd návrh na zrušenie tohto rozhodcovského rozsudku, čím odložil jeho vykonateľnosť a pozastavil exekúciu. Koncom roka 2011 Okresný súd Košice II. zamietol návrh DPMK na zrušenie rozhodcovského rozsudku. Následne dňa 4.1.2012 uzavreli OutClaim a DPMK dohodu o urovnaní vzájomných vzťahov.
 
 
 
Kontakty pre médiá :
 
OUTCLAIM:
Mgr. Alexandra Mihók – Kvietková, MBA
Projektový manažér OutClaim s.r.o., 
Tel.: 055/62 30 228, Fax.: 055/60 30 364, Mobil: 0905 634 657
 
DPMK:
PhDr. Michaela Karaffová
PR manažérka Dopravný podnik mesta Košice, a.s.
Tel.: 055/64 07 201, Fax: 055/62 26 400, Mobil: 0905 974 785