História košickej hromadnej dopravy -6. časť

V roku 1991 boli dodané posledné tri električky KT8D5 #536 - 538.Od 31. augusta sa reorganizovala sa autobusová doprava na sídlisko Ťahanovce. Linky 10112734 a RA mali východziu zastávku Trieda solidarity 2 a odtiaľ pokračovali cez Triedu družby a Triedu priateľstva do mesta. Dovtedy linka 11 premávala priamo po Triede solidarity s konečnou Trieda solidarity 2, linka 34 premávala po Triede solidarity a Triede družby na konečnú Hanojská a linka 27 cez Triedu priateľstva na konečnú Hanojská. 

1. septembra začala premávať z Nám. osloboditeľov cez Južnú triedu a Barcu k spaľovni nová linka 38. Linka premávala len v špičke, v intervale 60 minút.

Ďalšie zmeny v MHD prišli na rad 30. septembra. Na základe požiadavky na zlepšenie životného prostredia v centrálnej mestskej zóne sa prestávky liniek 1824 a 27 z Námestia osloboditeľov (kde bol vtedy dlhší pobyt) presunuli na opačný koniec trasy. Trasa liniek 22 a 38 sa predĺžila o úsek Námestie osloboditeľov – Železničná stanica. Zmenila sa tiež konečná linky 33, po novom začínala už na Železničnej stanici. V dňoch 12 a 14. októbra sa začali realizovať úsporné opatrenia v MHD. Linky 237 premávali ako sóla, na linky R sa začali vypravovať sólo vozidlá a zvýšil sa počet spojov. Na linkách 8 a 31 sa skrátila prevádzka, na linkách 1130 a 34 sa obmedzil interval.

Od 16. decembra sa upravili trasy liniek 20 a RA (Myslava – VSŽ) do svojich pôvodných trás, obojsmerné zachádzky cez sídlisko KVP sa zrušili, tiež sa zrušila linka rekreačnej dopravy Myslava, Maša – Nižný Klátov (fungovala pod linkou 20), linka 20 začala zastavovať na zastávke Odpočívadlo.

 

V roku 1992 nakúpil podnik 25 autobusov Karosa B 732, jeden z nich bol potom vymenený za Ikarus 280.08 z Bratislavy. Súčasne sa objavil v premávke aj nový typ kĺbového autobusu Karosa B 741. 10 električiek KT8D5 bolo odpredaných do Miškolca a ako náhradu podnik získal električky nového typu T6A5. Zakúpené boli 2 Ikarusy 280.08 od ČSAD Košice, a 10 Ikarusov 280.08 dodaných už s dvojkrídlovými dverami a veľkopriestorovou kabínou vodiča.

V júli sa obnovila skúšobná prevádzka na linke rekreačnej dopravy Myslava, Maša – Nižný Klátov. 1. septembra sa obnovil cestovný poriadok spred prázdnin. Zrušila sa linka rekreačnej dopravy Košice – Zemplínska šírava a skrátila sa trasa linky rekreačnej dopravy Košice – Košické hámre po Jahodnú.

 

V roku 1993 boli dodané posledné dve električky T6A5. Autobusovej prevádzke pribudol jeden autobus TAM 272A180. V auguste roku 1993 bolo dodaných 15 trolejbusov Škoda 15 Tr.

1. januára sa pre nočné linky 102 a 103 zriadili zachádzky do Krásnej nad Hornádom (102A) a do Šebastoviec (103A). 4. januára sa pre linku 50 zriadila nová zastávka Agris.

1. júla sa zmenila sa tarifa, kedy sa zrušila bezplatná preprava pre členov MZ a členov MP v rovnošate, držiteľov zlatej Jánskeho plakety, detí vo veku 6 až 10 rokov a zľava pre rodičov cestujúcich s deťmi do troch rokov. Rozšírila sa zľava jednorazových cestovných lístkov a predplatných cestovných lístkov pre žiakov vo veku 6 až 10 rokov.

27. septembra o 13:00 bola slávnostne zahájená prevádzka trolejbusovej dopravy. Do prevádzky sa uviedla trať o dĺžke 5 900 m (Lingov – Hlinkova – Dom kultúry VSŽ). 28. septembra sa začala sa pravidelná prevádzka na linke 70 s intervalom 6/10 minút  a výpravou 11/7 trolejbusov. Táto linka vyvolala ďalšie zmeny v MHD, pri ktorých sa linka 30 presmerovala do nasledujúcej trasy: Lingov – Trieda Ľudvíka Svobodu – Prešovská – Palackého – Železničná stanica – Námestie osloboditeľov – Toryská – Čsl. odboja – Trieda KVP – Lechkého – Hemerkova (KVP, kláštor). Linka 50 sa presmerovala do trasy: Dom Kultúry – Námestie Maratónu mieru – ul.  Čsl. armády – Trieda SNP - Ipeľská – Trieda KVP – Lechkého –  Klimkovičova – Moskovská trieda – Toryská – Námestie osloboditeľov - Palackého – Južné nábrežie - Slanecká – Modus a späť. V úseku Nám. Maratónu mieru - Dom kultúry premávala cez Továrenskú, Tyršovo nábrežie, Hutnícku (novozriadená zastávka), Alvinczyho, Masarykovu a Hviezdoslavovu

 

Na začiatku roku 1994 sa začal predaj cestovných lístkov aj u vodiča za zvýšenú cenu a vzniklo 2. tarifné pásmo ktoré zahŕňalo územie Košice – vidiek, teda obce Nižná Myšľa a Nižná Hutka. Zároveň sa zaviedla tarifa pre toto pásmo. Jednorazový obyčajný lístok platný v jednom pásme stál 4 koruny, mesačný pre prvé pásmo 160 Sk, mesačný pre obe pásma 260 Sk. 

11. januára 1994 sa zriadila sa nová zastávka Zelený dvor. 29. januára sa zrušila linka RA Železničná stanica – Trieda SNP – VSS, križovatka –  VSŽ, PHV a OD Mier – Tr SNP – VSS, križovatka – Bočiar, zvarovňa rúr. Zriadila sa nová linka 40 s trasou: Železničná stanica – Námestie osloboditeľov – Štúrova – Moldavská – Pereš – Ľudvíkov dvor – Haniska, podjazdy – VSŽ, CPR – VSŽ, PHV – (Bočiar, zvarovňa rúr) a späť. Do Bočiara premávala označená ako linka 40A a to v rozsahu jeden spoj ráno a jeden spoj popoludní. Na tejto linke sa zriadili nové zastávky: Ľudvíkov dvor (smer Haniska, pri odbočke ku Valcovni) EZ elektrosystémy a VSŽ – vrátnica č. 4. 

22. decembra sa zaviedla nová linka 60 pre prednostnú prepravu telesne postihnutých. Premávala len v pracovných dňoch na trase: Stará mliekáreň – Slanecká – Tallinská – Slanecká - Nižné Kapustníky – Južná trieda – Milosrdenstva – Stará nemocnica – Železníky, Gemerská – Mestský magistrát – Amfiteáter – Námestie Maratónu mieru – Železničná stanica - Námestie osloboditeľov, s troma odchdomi denne v oboch smeroch.

1995

Vozový park autobusov obohatilo 17 nových Ikarusov 280.87, ktoré ako prvé autobusy v košickej MHD začali jazdiť v zeleno - bielej farebnej kombinácii. Zelená sa postupne stala farbou košických autobusov a neskôr sa začala používať aj na električkách. V marci boli električky KT8D5 ev.č. 503, 505 a 527 predané do nemeckého Straussbergu.

1997 

V prvom polroku sa uskutočnila obnova autobusového parku 11 autobusmi Ikarus 435.18 a 6 autobusmi Ikarus 415.30. V decembri podnik zaradil do premávky prvých 10 autobusov Karosa B932.

1999

Podnik zakúpil 5 trolejbusov Škoda 15 TrM , 7 typu Škoda 14 TrM , sprevádzkoval 8 autobusov Karosa B 932 a 1 autobus Novoplan C 12. V piatok 7. mája 1999 bola skúšobná prevádzka novej trolejbusovej trate na Sídlisko KVP rozšírená o dobudované úseky Sídl. KVP, most - Myslava, Grunt a úsek z Nám. osloboditeľov na Jakabov palác cez križovatku s Palackého ulicou (dovtedy sa v smere z KVP jazdilo cez Bottovu). 

2000

Dodané boli prvé štyri nízkopodlažné autobusy SolarisUrbino 15 #3501 až 3504. Okrem nich podnik zakúpil 10 autobusov Karosa B932E, prvých 9 autobusov Karosa B941E a dva Novoplany. Zaradené boli aj Karosy B932 z exportnej série pôvodne určenej pre dopravcov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu. 10 autobusov bolo do Košíc dodaných výmenou za pôvodné vozidlo Karosa B732, a keďže ako nové sa do premávky u nás zaradiť nemohli, vedené boli ako generálna oprava pôvodných autobusov starších sérií. Z generálnej opravy sa vrátila aj električka T3 MOD #359.

1. marca sa zmenila sa tarifa. Územie mesta (okrem MČ Košice - Šaca) spadalo pod I. tarifné pásmo, okres Košice - okolie a MČ Košice – Šaca tvorili II. tarifné pásmo. Základný lístok v I. pásme zdražel na 10 Sk, mesačný lístok stál 350 Sk. 

2001

V tomto roku podnik zakúpil spolu 17 nových autobusov, 6 SolarisovUrbino 15, 6 autobusov Karosa B941E a 5 kusov Karosa B932E.

19. februára sa linka 19 predĺžila od zastávky Mlyn až ku Hypermarketu Jednota. Vetva 19A sa zrušila. Ako reakcia na pripomienkovanie zmien vykonaných v trasovaní liniek v poslednom štvrťroku 2000 zo strany mesta a cestujúcej verejnosti boli 31. marca uskutočnené ďalšie zmeny. Opäť sa menili trasy liniek 131417, namiesto zmenenej linky 17 sa zriadila linka 36 v podobnej trase. Zrušená bola linka aj 54A, ktorú svojou trasou nahradila linka 37. Linka 18 sa vrátila na Lingov, linka 22 sa predĺžila do Džungle, linka 25 na Vyšné Opátske, vetva 32A začala premávať až na koniec Myslavy. Zriadila sa nová expresná linka 56 (Šaca – Sídl. Ťahanovce) a zrušili sa vetvy 27A a 52B.

1. apríla sa menila tarifa. Cestovný lístok na jednu cestu v 1. pásme zdražel na 12 Sk. K zvýšeniu cien došlo aj u ostatných druhov jednorazových a časových cestovných lístkov, pričom došlo k vytvoreniu 3. tarifného pásma zahŕňajúceho úseky trasy linky č. 28 mimo územia meste Košice. 2. mája bola linka 51 bola predĺžená na Exnárovu, zriadená bola expresná linka 57 (Hanojská – Nám. Maratónu mieru – KVP, Kláštor). 10. mája boli linky 1630A34A a 37 presmerované po novej 4-prúdovej komunikácii medzi Alejovou a blšákom. Zastávka Blšák sa pritom premiestnila z Ul. pri prachárni na novú komunikáciu.

29. júla bola linka 17 skrátená o úsek Lingov - Košická Nová Ves a presmerovaná z trasy cez Amfiteáter na Ondavskú. Linka 34 bola na Ťahanovciach predĺžená z Hanojskej po Miestny úrad a na opačnom konci po Halu Cassosport. Vetva 34A bola zrušená. Linka 36 bola presmerovaná na Americkú triedu až na Madridskú. Linky 12 a 31 opäť premávali cez zastávku Autokemping.

1. novembra bola linka 19 skrátená o úsek Mlyn – HM Jednota. 10. novembra sa na linke č. 29 počas platnosti zimného cestovného poriadku zaviedla vetva 29AB na Alpinku cez Bankov.

2002

14. januára sa opätovne predĺžila trasa linky 19 až po HM Jednota, takto jazdila až do konca októbra. 27. januára sa zrušilo sa zachádzanie linky 25 ku Železničnej stanici. Od marca sa na linke TESCO BUS zaviedol povinný nástup cestujúcich prednými dverami a zároveň bol smerom do Tesca zakázaný výstup z vozidla okrem konečnej zastávky. Smerom k železničnej stanici boli všetky zastávky s výnimkou nástupnej určené len na výstup. 

31. marca bola na linke 28 pridaná zachádzka do Vyšnej Hutky. 29. apríla sa trasa linky 27 sa predĺžila o úsek OC Branisko – Mäsokombinát. 29. mája začal premávať Optima bus zo Železničnej stanice k OC Optima. Od novembra pribudol druhý Optima bus na trase Sídlisko KVP - OC Optima - Sídlisko Nad jazerom a späť. 25. novembra bola linka 15 v koncovom úseku presmerovaná cez Popradskú k OC Optima. 6. decembra sa v zastávke Mengusovská zriadilo stanovište aj v smere do Kavečian.

Obnovu vozidlového parku zabezpečilo 10 nových strednokapacitných autobusov Solaris a 7 autobusov Karosa B952, začali sa aj generálne opravy autobusov Karosa B741 a C744. V roku 2002 boli do premávky zaradené prvé autobusy jazdiace na stlačený zemný plyn. Generálnou opravou spojenou s plynofikáciou v Starku prešli prvé Karosy B732. Čerpacia stanica CNG bola vybudovaná na konci odstavnej plochy autobusov pri VŠA.

2003

V roku 2003 vozidlový park obohatili 3 Karosy B952, 6 SolarisovUrbino 15 a jeden dvanásťmetrový Solaris. DPMK si tým upevnil prvenstvo v počte prevádzkovaných nízkopodlažných autobusov na Slovensku. Vyradená bola posledná prevádzková Karosa B731 s automatickou prevodovkou a taktiež posledné Ikarusy 280.08L so štvorkrídlovými dverami, okrem autobusu #4082, ktorý prešiel generálnou opravou, a v roku 2010 sa stal prvým historickým autobusom v zbierke DPMK. V tomto roku sa naďalej pokračovalo v generálnych opravách autobusov Karosa B732 a B741 a prestavbami autobusov Karosa B732 na zemný plyn. Na jeseň sa na testovaní v Košiciach zastavil Ekobus SOR B10,5. 17. novembra dorazila z generálnej opravy prvá nízkopodlažná električka KT8D5.RN2.2. júna boli linky č. 51 a 57 bez náhrady zrušené. Od 30. júna linky 54 a 70 premávali už len cez dni školského vyučovania. Na linkách R sa kvôli zamedzeniu únikutržieb zaviedol nástup cez predné dvere, jednorazový lístok bolo možné označiť oba v prvom vozni pri vodičovi.

Počas letných prázdnin prebiehala rekonštrukcia električkovej trate na Južnej triede v úseku od Starej nemocnice po Rybu. Električky boli v  úseku Námestie osloboditeľov – Poľská nahradené autobusmi.

1. augusta došlo k zmene trás liniek č. 22 (Džungľa – Pereš - Lorinčík) a 23 (žel. stanica - Letisko). Zriadili sa vetvy 22A (Džungľa – Mlynská bašta) 22B (Lorinčík - žel. stanica), 22C (Pereš - žel. stanica) a 23A (zachádzka linky 23 na Pereš a Lorinčík). 29. augusta sa linka 52 prečíslovala na 38 a začala zastavovať na všetkých zastávkach po trase. Na trase Šaca – Nám. osloboditeľov sa zriadili skrátené vetvy 38A a 56A. Zmenilo sa aj trasovanie rôznych vetiev na linke 25, ktorá bola okrem vybraných spojov skrátená o úsek Poľov - Šaca. V novembri sa na linke 38 zrušilo zastavovanie na zastávkach medzi Košicami a Šacou, v tomto úseku zastavovali iba spoje označené 38Z

20. decembra bola zriadená sezónna linka 40 (Štadión Lokomotívy – Jahodná). Na linke platila zvláštna tarifa. Základné cestovné bolo 20 Sk a zľavnené 10 Sk, lístky predával vodič, predplatné lístky na tejto linke neplatili.

 

 

Použitá literatúra a pramene

 

  1. Tatranský, A.: Košické koľaje 1891 - 2004, vlastným nákladom, 2004, ISBN 80-239-3979-3
  2. Tatranský, A.: 90 rokov električiek 1913 - 2003, agentúra JeS, 2003, ISBN 80-88900-14-X
  3. Kolektív autorov: 100 rokov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach: (história a súčasnosť), Východoslovenské vydavateľstvo, 1991, ISBN 80-234-0066-5
  4. Archív a materiály DPMK a. s.

 

7